אפל במתקפה חריפה על ספוטיפיי: “סוחטים את האמנים, המוסיקאים וכותבי השירים”

מלחמה לא קטנה מתרחשת בימים אלו בין שתי ענקיות בתחום שירותי הזרמת המוסיקה (סטרימינג), כשספוטפיי יצאה במתקפה אל מול אפל בטענה כי האחרונה מנהיגה תחרות שאינה הוגנת על ידי שימוש בחנות האפליקציות שבבעלותה. אפל, מצידה, יצאה אמש (ה’, 14.3) בתגובה חריפה במיוחד כנגד ספוטיפיי.
הצד של ספוטיפיי
ביום רביעי האחרון (13.3) הגישה חברת ספוטיפיי תלונה לנציבות האירופית, המשמשת כרגולטור בשוק האירופאי העוסק בענייני מסחר. התלונה הוגשה עקב תחושתה של החברה כי אפל, באמצעות חנות האפליקציות שלה, אינה נוהגת באופן הוגן כלפי כל לקוחותיה, אלו הם המפתחים המעלים אפליקציות לחנות האפסטור (App Store), אשר מהם גובה אפל עמלות במקרים מסוימים.
דניאל אק (Daniel Ek) , מייסד ומנכ”ל ספוטיפיי מציין במכתב שפירסם באתר החברה כי אפל מנצלת את הפלטפורמה שבבעלותה על מנת להעניק לעצמה יתרון בלתי הוגן על פני המתחרים, תוך שהוא מתייחס לתחרות של ספוטיפיי אל מול שירות Apple Music.
אק מסביר זאת באזכור תשלום ה”מס” של אפל, לדבריו, העומד על 30% מהכנסות החברה ממשתמשים ששידרגו את חשבונם בספוטיפיי לחשבון בתשלום, זה גורם לצמצום הכנסותיה של ספוטיפיי, מה שעשוי לגרום לחברה להעלות את המחירים ללקוחותיה לשם צמצום ההפסדים. דרך כך, נוצר לדבריו יתרון בלתי הוגן לשירות Apple Music, שכן במקרה של עליית מחירים יהיה שירות ספוטיפיי יקר יותר מהשירות המתחרה של אפל.
יש לציין כי טרם הצגתה של Apple Music במודל הקיים, תימחרה ספוטיפיי את השירות בתשלום שלה עבור משתמשי האייפון והאייפד בתמחור גבוה יותר, זה ראה ירידה לרמת ה-10 דולר (בארה”ב) עת הוצגה Apple Music לציבור הרחב במחיר דומה.
תמונה: Spotify
פרט לנושא ה”מס” שמזכיר מייסד ספוטיפיי, הוא מתייחס גם לאפשרות שלא תשתמש החברה במנגנון התשלומים המובנה של אפל בתוך אפליקציות וטוען כי במידה ותבחר בדרך זו, היא תעמוד מול מנגנונים מגבילים במיוחד מצידה של אפל, אשר ימנעו ממנה ליצור קשר עם לקוחותיה.
אק מזכיר גם חסימה של עדכונים לאפליקציית ספוטיפיי שהגיעו על מנת להעשיר את חווית המשתמשים על גבי מכשיריה של אפל, בהם חסימות של ספוטיפיי ומתחרות נוספות שלה משימוש בפונקציות מובנות בפלטפורמות של אפל, כמו סירי, שעון Apple Watch ורמקול ה-HomePod.
אק מציין כי דרך פעולה זו מצידה של אפל אינה נוגעת לספוטיפיי בלבד, אך מספק דוגמאות לכמה חברות שלדבריו מופלות לטובה, כמו Uber ו-Deliveroo, אשר לפיו אינן דרושות בתשלום ה”מס” לחברת אפל ואינן עומדות בפני אותן מגבלות אותן מציבה החברה למפתחי אפליקציות אחרים. מכאן, שספוטיפיי רואה בדרכי פעולה אלו כתחרות בלתי הוגנת תחת הפלטפורמה של אפל.
הצד של אפל
תגובתה של אפל לא איחרה להגיע ובהודעה לעיתונות שפירסמה אמש (ה’) החברה, היא מציגה לא רק את הצד שלה בנושא, אלא גם תוקפת את ספוטיפיי בעקבות התנהגות בלתי הוגנת, לדבריה, כלפי אמנים, מוסיקאים וכותבי שירים העושים שימוש בספוטיפיי כפלטפורמה להצגת יצירותיהם למשתמשים באפליקציות החברה.
באפל מציינים כי חנות האפליקציות של החברה נבנתה לאורך שנים רבות, צברה כמות עצומה של משתמשים, רבים מהם אף גילו והורידו אפליקציות כדוגמת ספוטיפיי דרך החנות. אפל מזכירה גם את מנגנון האבטחה שפיתחה עבור חנות האפליקציות, אשר מאפשר לא רק לרכוש אפליקציות בתשלום מהחנות, אלא גם לאפשר למשתמשים במכשיריה לקנות שדרוגים בתשלום בתוך הפלטפורמה עצמה, ללא צורך לצאת ממנה לצורך תשלום באתרים צד שלישי. בכך, מסבירים באפל, ישנו יתרון לרכישות בתוך אפליקציות.
אפל מיוזיק (צילום: גאדג’טי)
בהתייחס לדברים של דניאל אק והחברה שייסד, מציינת ההודעה של אפל כי
אחרי שהשתמשה ב-App Store במשך שנים כדי להציג צמיחה משמעותית לעסק שלהם, בספוטיפיי מבקשים כעת לשמור את כל היתרונות של פלטפורמת ה-App Store, כולל כל ההכנסות שמגיעות מצד לקוחות ה-App Store, מבלי לספק תרומה כלשהי לפלטפורמה ולמשתמשיה.
מכאן, גולשת אפל לתקיפה של דרך הפעולה בה נוקטת ספוטיפיי, לדבריה, מול התורמים לשירות המוסיקה, בהם אמנים, יוצרים, מוסיקאים וכותבי שירים:
הם (ספוטיפיי) מפיצים את המוסיקה שאתם אוהבים תוך צמצום מתמשך של חלוקת ההכנסות לאמנם, מוסיקאים ויוצרי השירים שיוצרים מוסיקה זו – ואפילו לוקחים את אותם יוצרים לבית המשפט.
באפל מספקים התייחסות גם לדברי ספוטיפיי אודות חסימת עדכונים, מניעת שימוש בטכנולוגיות חדשות של החברה (סירי, Apple Watch וכד’) וגם למודל התשלום, אותו הגדירה ספוטיפיי כ”מס”.
בהודעה שפירסמה מציינת אפל כי אישרה והפיצה ללקוחתיה ב-App Store מעל 200 עדכונים לאפליקציית ספוטיפיי ורשמה לזכותה של האחרונה מעל 300 מיליון הורדות לאפליקציה, ומנעה אישור בודד של עדכון בכל התקופה, דרכו ניסתה ספוטיפיי לפעול כנגד חוקי חנות האפליקציות הנוגעים לכלל המפתחים עבור מכשירי החברה.
אפל מציינת כי היא הציעה עזרה לספוטיפיי בתמיכה לפיתוח יכולות עבור סירי ו-AirPlay 2 וכן שספוטיפיי משולבת כבר בפלטפורמת ה-CarPlay של החברה לרכבים וכי ספוטיפיי, בניגוד לטענותיה על כך שאפל לא אישרה לה פיתוחים חדשים על גבי שעון ה-Apple Watch, נמצאת במקום הראשון בחנות האפליקציות לשעון תחת קטגוריית המוסיקה.
לגבי ה”מס” אותו הזכיר דניאל אק במכתבו, מציינים באפל כי נשכחו מספר פרטים חשובים בנושא. תחילה, תשלום של 30% הנדרש ממפתחים בעת רכישת אפליקציות או רכישה בתוך אפליקציות תוך שימוש במערכת התשלום של אפל, אשר אליו התייחסה ספוטיפיי, נדרש לפי אפל רק בשנה הראשונה של מנויים שנתיים, כאשר בשנה השניה והלאה דורשת החברה נתח של 15% בלבד.
באפל מציינים גם כי הם אינם גובים תשלום ממפתחים המציעים את האפליקציות שלהם בחינם, כך שספוטיפיי אינה משלמת לה עבור כל משתמשיה שאינם מנויים בתשלום, כאשר התייחסות לטענותיה של ספוטיפיי בנוגע ל-Uber ו-Deliveroo מציגה אפל תוך הסבר כי היא גובה תשלום רק ממפתחים המספקים סחורה פיזית ולא דיגיטלית, כדוגמת הסעות שיתופיות ומשלוחי מזון.
אפל אף תוקפת את ספוטיפיי על כך שחלק נרחב מלקוחותיה מגיעים דרך שותפויות החברה עם ספקיות סלולר, אשר אינן מייצרות לאפל ערך כלל, כאשר בסיכומו של דבר טוענת החברה כי בשלב זה היא מקבלת תשלום מספוטיפיי רק עבור חלק קטן מהמנויים שלה, בעוד ספוטיפיי מבקשת להקטין מספר זה לאפס:
ספוטיפיי מבקשת לנצל את כל היתרונות של חנות ה-App Store תוך שמירת 100% מההכנסות. ספוטיפיי לא הייתה היום בעסק ללא פלטפורמת ה-App Store ומשתמשיה, אך כעת הם מנצלים את גודלם כדי להימנע ממתן תרומה על מנת לשמור על הפלטפורמה עבור הדור הבא של המפתחים. אנחנו חושבים שזה לא בסדר.
בשלב זה לא ברור מה תהיה התוצאה הסופית של המלחמה בין ספוטיפיי לאפל, אך התהליך לא צפוי להיות קצר.

המשך לכתבה המלאה